lørdag 6. mars 2010

solskinn og sykdommer

jeg har fått verdens beste praksis. det skjedde slik jeg hadde håpet, jeg fikk prate med de riktige menneskene som tok frem permen og sa, kan du ta første opplæring om to dager? jeg er ekstravakt og jeg lærer å ta blod, sette venefloner, legge kateter, måle blodtrykket, og ta ekg.

det er travelt, jeg er sliten i beina og jeg får vondt i ryggen. men herregud idag tok jeg TO blodprøver! og fikk det til på andre forsøk begge gangene. i tyskland er det bare leger som får tappe blod. haha, burn.

jeg elsker elsker elsker å lære medisin.
plutselig er det dagligtale å vite normalnivået av kalium, calsium, natrium, hvite blodlegemer, CRP og Hb, og hva som er årsak og konsekvens av unormale verdier. jeg leser journaler for gøy fordi jeg lærer så mye, og jeg viser mine herlige kollegaer hvordan man kan danse en sinustachycardi og VES. da jeg var med legen inn på undersøkelsesrommet visste jeg navnet på hulrommet han måtte drenere, og jeg fikk holde et av instrumentene mens han løsnet stingene.
etterpå måtte jeg hoppe opp og ned og puste litt. det er helt på ordentlig dette her. ordentlig ordentlig. fantastisk og skummelt.

5 kommentarer:

  1. Ha ha ha! Den videoen var fantastisk morsom! Ingenting er som litt god medisinerhumor ;)

    SvarSlett
  2. Herlig film, virkelig.
    Jeg merker jeg skal se på den igjen når hjertekurset kommer!

    Jeg er forresten blitt veldig glad i bloggen din.
    Det er så mange ting jeg kjenner meg igjen i.

    Siri

    SvarSlett
  3. Hvis jeg blir syk,vil jeg ha hjelp av deg -- den store entusiasten!

    SvarSlett
  4. jee! tusen takk for at dere leser, og at jeg lykkes i mine små forsøk på å spre internettlatter!

    Jorunn: du ender nok opp med ganske så blå armer, blodprøvetagningen gikk ikke så greit i dag desverre. ;)

    siri: velkommen! studerer du også medisin?

    SvarSlett
  5. Hurra, jeg sniker meg innom fra tid til annen, vet du.
    Og ehm, ja. Jeg er en Siri med.stud., gitt. Verdensveven og jeg har ikke et veldig åpent forhold når det gjelder det helt enda, men det forandrer ikke mye på virkeligheten. Jeg holder til i Norge da, og det er jo moro uansett (: Hvor langt er du på vei?

    SvarSlett