torsdag 22. januar 2009

tåke































I dag begynte jeg å grine i lesesalen. Jeg var godt i gang, jeg hadde kjøpt meg m&m og gjort klare den mørkeblå, lyseblå, røde, lilla og rosa tusjen. Jeg hadde lagt frem bøkene, Prometheus og Trepel, slått opp på riktig siden, funnet frem nye kartotekkort, og så kikket jeg ut av vinduet. Det er noen fantastiske store vinduer på biblioteket. Enden av den ene leseslangen, fra pulthøyde og til taket som er mange mange meter der oppe, det er bare vinduer, solskinn gjennom gardiner som senker seg og stiger automatisk, store deilige vinduer. Jeg kikket ut av vinduet en stund før jeg begynte jeg å gråte. Det var rart for jeg var egentlig ganske motivert. Jeg syns egentlig neurologi er morsomt. Jeg var klar for å sitte ihvertfall fem timer, for å bli ferdig med hjernenervene. Men så klarte jeg ikke å slutte å grine. Og da jeg begynte å hulke så gikk jeg på do og prøvde å puste. Det gikk ikke det heller, så da gikk jeg hjem.

Siden har jeg sett siste episode av Gossipgirl og to filmer, Kung Fu Panda og Passasjerene. De var ikke så veldig bra, men film og tv er verdens beste avleder. Nesten like bra som øl. Jeg har intenst veldig lyst på øl. Jeg hadde lyst på øl klokken kvart over eleve i dag morges, da vi stod bøyd over prep-bordet og lukten av formalinert hjerne snek seg inn i nesa mi og jeg tenkte, herregud dette går i sannhet til helvete. Tiden gikk så uendelig langsomt, jeg kikket på klokken igjen, tjue over eleve, åh tenk å være ferdig, tenk å gjøre noe annet; studere noe akademisk, noe om strukturer, systemer og konstruksjoner. Om menn og kvinner og alle de i mellom, om prostitusjon, mannsroller og metafysiske problemer. Da kunne jeg tatt en øl, tenkte jeg. Da kunne jeg ringt til noen av de andre øldrikkende akademikerstudentvennene mine, og vi kunne feiret vårsola på en benk, sittende på avispapir, den der Blindernavisa, jeg husker ikke hva den heter, vi kunne sittet på den og drukket en øl hver. Bare fordi man er student. Man har fri, man har frihet og her på kontinentet er øllen like billig som vann.

Istedet har jeg dusjet, spist kål og pinkelpølse, og sjokoladefondue med frukt til dessert. Det var svært godt. I morgen skal jeg gå i butikken og kjøpe mer sjokolade og frukt. Og så skal jeg sitte ved pulten min med sola på, og lese hjernenerven mens jeg spiser smelta sjokoladefrukt til jeg blir kvalm.

Det blir sikkert fint.

2 kommentarer:

  1. Jeg har aldri vært student på den måten, men jeg synes det høres veldig fint ut å sitte på en benk fordi man er fri og har fri.

    Kjøp et lass av både sjokkis og frukt!
    Det er deg vel unt. :)

    SvarSlett
  2. Bildene til den posten var forresten nydelige.

    SvarSlett